lördag 2 mars 2013

Antisemitiska trakasserier i Köpenhamn.


En ung judisk man steg upp i talarstolen och berättade:
- Jag har överfallits tre gånger. Varje gång av arabiska muslimer.  Det har
aldrig varit några danskar inblandade och det har det inte heller varit i
något annat överfall som jag känner till....
 
- Jag har överfallits för att jag bär kippa och det är rena muslimska hat-brott. Och jag känner mig sviken av det danska samhället, som bara tiger och försöker mörka problemen.
 

Det är tisdag och över 200 personer har samlats på Köpenhamns Rådhus för en hearing kring antijudiska trakasserier i Köpenhamn.
Efter avslöjandena nyligen om antisemitismen på de arabdominerade skolorna på bl a Nörrebro påstod ju den röda kommunledningen att det fanns absolut inga problem. Samtidigt steg alltfler fram och vittnade om ständiga antisemitiska trakasserier.

Därför tog den konservative oppositionsledaren i kommunfullmäktige Rasmus Jarlov initiativet till en öppen hearing på Rådhuset.
Marie Krarup beskriver stämningen i
Berlingske :
"Jeg er lige kommet hjem fra en høring på Københavns Rådhus om jøders forhold i København. Jeg er rystet. Dybt rystet.

Almindelige borgere i forskellige aldre gik op og fortalte om deres oplevelser. Om fysiske overfald. Om at blive spyttet på. Om verbale overfald. Om systematisk chikane. En 16-årig dreng havde været
forfulgt i folkeskolen, og var blevet mødt med fornægtelse fra lærernes side og ønsket om at dysse problemet ned.
Han endte med en depression. En 60- årig mand fortalte om en helt uproblematisk opvækst i Vanløse. Han og hans søster var de eneste jødiske børn på Vanløse skole, men der var aldrig problemer.
Det kom senere. Nu kan han ikke gå med kalot i København. Og ingen jøde tør sætte sine børn i en folkeskole på Nørrebro.
De fleste skjuler deres identitet,når de færdes i byen."


Pojken som nämns är den 16-årige Moran Jacob, som jagats bort från tre köpenhamnska skolor.
Sista gången blev han knivhuggen av ett shariagäng.
Men ändå vågar han nu stå upp och vittna om åratal av trakasserier.
- Det som fick mig att våga göra det var när jag hörde borgmästaren förneka och bagatellisera den
nästan dagliga terrorn..
 
Normalt i Köpenhamn
 
 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar